Наскільки спроможна шкільна освітня мережа Шишацької громади утримувати нинішню кількість навчальних закладів?
В Україні розробили Індекс фінансової спроможності шкільної освітньої мережі територіальних громад на 2021 рік, що показує, наскільки реальна мережа громад відповідає моделі, фінансування якої забезпечує держава цього року.
Зазначимо, що оновлена формула розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами здійснює розподіл освітньої субвенції на основі багатьох показників, основними з яких є кількість учнів та особливості території (відсоток сільського населення та густина учнів на квадратний кілометр). На їх основі для кожної громади визначили розрахункову наповнюваність класів (РНК), тобто прогноз, скільки в середньому має навчатися учнів у класах громади.
Головною зміною оновленої формули стало застосування так званих буферів. Тобто усім, у кого різниця між фактичною наповнюваністю класів (ФНК) і РНК була більше/менше 2-х, підняли/опустили попередньо розраховане РНК на 80% від різниці, округлюючи до 0,5 чи 1.
Такий підхід суттєво зменшить надлишок коштів тих громад, що отримали у спадок оптимізовану мережу закладів загальної середньої освіти чи вже встигли модернізувати її, сподіваючись не лише підвищити якість освітніх послуг, але й зекономити додаткові кошти, які можна буде вкласти в модернізацію навчальної бази чи підвищення професійного рівня вчителів.
Водночас суттєву підтримку отримають громади, що мають вкрай незбалансовану мережу. В них хоч і не вистачатиме коштів на заробітну плату педагогічним працівникам, але ця нестача буде не настільки критичною, як це могло би бути.
Однак, навіть за нових обставин, визначених особливостями формули, відносна відповідність фактичної (реальної) наповнюваності класів розрахунковій має забезпечувати достатнє фінансування оплати праці з нарахуваннями педагогічних працівників у закладах загальної середньої освіти (помаранчева зона).
Якщо ФНК перевищує РНК (зелена зона), то освітня система громади отримає можливості виплати надбавок та матеріального заохочення педагогічним працівникам. Окрім того, з’являються вільні кошти, які громада за результатами фінансового року зможе використати для модернізації та оновлення закладів освіти. Хоча таких коштів тепер буде не багато.
Недостатність освітньої субвенції для оплати праці виникає у випадку, коли фактична наповнюваність класів є значно нижчою за розрахункову (червона зона). У таких випадках органи місцевого самоврядування мають з власних надходжень місцевих бюджетів додавати кошти на оплату праці педагогічних працівників.
Індекс фінансової спроможності шкільної освітньої мережі побудований на основі різниці між ФНК та РНК. При цьому, показник ФНК розраховувався за даними станом на нинішній навчальний рік. Таким чином, громади отримують кошти відповідно до реальної кількості учнів.
Розрахований Індекс показує місцевому самоврядуванню резерви для ефективного використання фінансових ресурсів та підвищення якості надання освітніх послуг в галузі загальної середньої освіти.
Індекс по Полтавській області
Потрапляння Шишацької громади до помаранчевої зони свідчить про те, що хоч система і неоптимальна, все ж дозволяє утримувати заклади освіти у їх нинішній кількості. Але, з іншого боку, це не дозволяє вкладати достатньо коштів у їх розвиток і повноцінне матеріальне забезпечення.
Територіальним громадам, які потрапили до червоної зони, конче необхідно модернізувати освітню мережу, інакше вони не зможуть утримувати освітні заклади. Простими слова - доведеться закривати малокомплектні школи і об'єднувати їх з більшими.
Нагадаємо, 2019 року в Шишацькій ОТГ розробили концепцію реформи системи освіти, яка пропонувала створити три освітні округи і залишити лише три загальноосвітні школи - у Шишаках, Сагайдаку і Михайликах. Проте, цю ідею різко розкритикували педагоги і громадськість, тому це питання відклали на невизначений термін.
Повідомити новину: zmi.shyshaky@gmail.com
Немає коментарів:
Дописати коментар