Чимало вулиць селища Шишаки і всієї громади, через які пролягають дороги обласного значення, мають проблеми з дорожним покриттям та відсутністю тротуарів для пішоходів. Балансоутримувачем цих доріг є Служба автомобільних доріг, яка має проводити тут відповідні ремонтні роботи. Чи може селищна рада впливати на цю ситуацію?
"Шишаччина" вже повідомляла, що перед початком
навчального року мешканці прилеглого
до вулиці Павлика мікрорайону Шишаків
стурбовані відсутністю тротуару, яким
діти мають ходити до школи. Мова іде про
ділянку вулиці Павлика від перехрестя
з вулицею Дерія до перехрестя з вулицею
Купріяна Тутки. Це єдина дорога
у даній частині селища, якою рухаються
вантажні автомобілі.
Для
вирішення цієї проблеми депутат Шишацької райради Віталій В'юн звернувся до Шишацької селищної ради. У селищній раді йому попередньо повідомили, що дорога
на вулиці Павлика відноситься до доріг
обласного значення, а разом з нею - і її
узбіччя, тому ремонтувати дорогу чи
будувати тротуар - не є компетенцією місцевої влади.
Для
того, щоб зрозуміти, чи можна профінансувати
iз селищного бюджету видатки на утримання
дороги обласного значення, яка пролягає
в межах населеного пункту і проходить
житловою вулицею, тобто знаходиться в
адмінмежах селищної ради, і чи не буде
це бюджетним правопорушенням, депутат райради проаналізував законодавство України, і ось яку знайшов відповідь.
Відносини,
пов’язані з функціонуванням та розвитком
автомобільних доріг, регулює Закон
України "Про автомобільні дороги",
відповідно якого всі автомобільні
дороги загального користування
поділяються на дороги державного та
місцевого значення (обласні та районні).
Державне
управління автомобільними дорогами
загального користування здійснює
Державне агентство автомобільних доріг
України (Укравтодор), яке має органи
управління на місцях – Служби автомобільних
доріг.
Джерело
фінансування доріг залежить від того,
в чиєму управлінні знаходиться така
дорога.
Раніше
органи місцевого самоврядування не
мали права фінансувати дороги, що
перебували у державній власності та
знаходились у віданні органу держуправління
автомобільними дорогами загального
користування. Про це свідчить лист
Голови КРУ від 12.06.2009 № 07-14/735 "Щодо
ремонту доріг в населених пунктах за
рахунок коштів місцевого бюджету".
Тобто органи місцевого самоврядування
могли профінансувати лише ремонт доріг
місцевого значення, що перебували у
комунальній власності.
Проте,
віднедавна ремонт доріг, які знаходяться
у державній власності (у віданні
Укравтодору), можна фінансувати не лише
з держбюджету, але й за рахунок місцевих
бюджетів. Підставою є Закон України від
02.06.2015 "Про внесення зміни до статті
91 Бюджетного кодексу України щодо
співфінансування ремонту доріг державного
значення", яким розширені напрямки
здійснення видатків місцевими бюджетами.
Тепер
до видатків місцевих бюджетів належать,
зокрема, і видатки на капітальний та
поточний ремонт вулиць і доріг населених
пунктів та інших доріг, які є складовими
автомобільних доріг державного значення
(як співфінансування на договірних
засадах).
У
відповідність до такої зміни приведені
і ЗУ "Про автомобільні дороги України"
та ЗУ "Про місцеве самоврядування в
Україні". До цих нормативно-правових
документів потрапили зміни відповідно
до ЗУ "Про внесення змін до деяких
законів України щодо співфінансування
ремонту доріг державного значення".
Відповідно
до цих змін, органи місцевого самоврядування,
в частині управління функціонуванням
і розвитком вулиць і доріг населених
пунктів, мають право здійснювати
капітальний та поточний ремонт вулиць
і доріг населених пунктів, які є складовими
автомобільних доріг державного значення,
за рахунок коштів відповідних місцевих
бюджетів (як співфінансування на
договірних засадах).
На
жаль, чинним законодавством не визначений
механізм проведення співфінансування
з державного та місцевого бюджету
утримання доріг, що перебувають у
державній власності.
Але!
Норми, прописані у Законах "Про
внесення змін до деяких законів України
щодо співфінансування ремонту доріг
державного значення" та "Про
внесення зміни до статті 91 Бюджетного
кодексу України щодо співфінансування
ремонту доріг державного значення"
не передбачають, за умови співфінансування,
обов’язкових умов щодо виділення для
ремонту дороги, яка перебуває у державній
власності, видатків із Державного
бюджету України. Тобто у випадку, коли
співфінансування робіт з відповідною
Службою автомобільних доріг неможливе
(через невиділення відповідних коштів
з держбюджету чи їх нестачу), селищній
раді не забороняється фінансувати
поточний ремонт такої дороги виключно
зі свого бюджету.
З
огляду на це, розробником та замовником
робіт з поточного ремонту дороги, що
перебуває у державній власності, може
виступати як селищна рада, так і Служба
автомобільних доріг як балансоутримувач
такої дороги.
Планувати
видатки на ремонт дороги державного
значення у межах населеного пункту,
селищна рада може як за рахунок загального,
так і за рахунок спеціального фондів.
Хоча, на законодавчому рівні механізм
фінансування за рахунок спеціального
фонду також не визначений. Тому,
здебільшого, місцеві ради проводять
фінансування видатків на ремонт доріг
державного значення саме за рахунок
загального фонду.
Механізм
поточного ремонту такої дороги з
державного та місцевого бюджетів не
може відбуватись без участі Служби
автомобільних доріг. Тому, місцева рада,
яка має бажання та кошти на проведення
поточного ремонту такої дороги, повинна
звернутись в Службу автомобільних доріг
з проханням включити дорогу, що потребує
ремонту, в регіональну програму ремонту
доріг на основі співфінансування на
відповідний рік. Механізм такого
співфінансування має бути прописаний
в рішенні селищної ради про співфінансування
проекту.
Після
цього, місцева рада зможе провести
ремонт дороги, балансоутримувачем якої
виступає Служба автомобільних доріг,
за рахунок власного бюджету. Але, навіть,
у цьому випадку поточний ремонт буде
проводитись за участі Служби автомобільних
доріг та під її наглядом на усій ділянці
дороги, яка потребує ремонту.
Читайте також: Вулиця Павлика у Шишаках несе загрозу пішоходам
Немає коментарів:
Дописати коментар