вівторок, 10 грудня 2019 р.

КЕРІВНИКИ ГРОМАД ЗУСТРІЧАЛИСЯ З ПРЕМ'ЄР-МІНІСТРОМ

Голова Шишацької громади разом керівниками інших ОТГ побував на зустрічі з Прем’єр-міністром України.


Уже чотири роки існує Шишацька об‘єднана територіальна громада як одиниця нового механізму самоврядування. Вона виникла у рамках масштабної реформи держави. За своєю метою децентралізація покликана провести якісні зміни в освіті, медицині, соціальному захисті, комунальному господарстві, дорожній інфраструктурі тощо.

Саме тому в перші роки громади повинні існувати в близькості з державою, щоб не просто вистояти, а й розвивалися далі.

Нещодавно у Києві відбулися два зібранняЧлени Ради та Правління Асоціації об’єднаних територіальних громад зустрілися із Прем’єр-міністром України Олексієм Гончаруком, де побував і голова Шишацької ОТГ, керівник Полтавського осередку Асоціації ОТГ Олександр Тутка.

Ключовий меседж зустрічей: децентралізація продовжується. І завершиться 2020 року, до чергових місцевих виборів,котрі мають відбутися у жовтні.

Члени Асоціації обговорили з урядовцями найголовніші виклики завершення реформи.

Громади стануть основою майбутнього адміністративно-територіального устрою країни, матимуть найбільше повноважень і ресурсів.

Адміністративно-територіальна реформа

Асоціація у кожній області готова долучитися до реалізації перспективного плану на місцях: допомогти громадам самовизначитися, враховуючи їхні інтереси, але й підтримуючи загальнодержавницьку позицію. Аби дати перспективу розвитку кожному регіону. 

Усі громади в країні не можуть бути самодостатніми, абсолютно спроможними. Є дотаційні сільські райони, котрі навіть після об’єднання не стануть багатими. Як свідчить практика європейських країн, слабкі громади (малонаселені, з недостатніми виробничими потужностями) мають менші можливості. Завдання децентралізації - створити такий базовий рівень місцевого самоврядування, де перспективи розвитку мали б якомога більше територій.

Нині повноваження районних рад практично повністю перейшли до об’єднаних територіальних громад. Тож існування райрад навіть в укрупнених районах недоцільне. Така позиція представників Уряду та Асоціації ОТГ. Нові райони (округи) – це буде суто адміністративна одиниця.

Натомість функції областей (регіонів) повинні бути видозмінені без зміни територіальних меж. В регіонах майбутні ради, на відміну від сучасних облрад, зможуть формувати свої виконавчі органи. Основне завдання обласної ради – розвиток регіону: прийняття бюджету, втілення державних програм, управління спільним майном громад регіону тощо. Важливо забезпечити рівноправне представництво кожної громади в області.

Охорона здоров'я

Асоціація об’єднаних територіальних громад закликала Уряд чітко розмежувати повноваження в сфері охорони здоров’я з передачею фінансування на відповідних суб’єктів. Поки що визначеною є позиція лише із закладами первинної медико-санітарної допомоги: вони перебувають у сфері відповідальності місцевих громад. Але лікарні у місті отримують більше коштів - на це впливає щільність населення. Тож аби вирівняти ситуацію, Асоціація пропонує запровадити у таких розрахунках сільський коефіцієнт.

Щодо вторинного рівня медицини, Асоціація наполягає на визначенні конкретного власника, оскільки більшість лікарень нині перебувають у віданні районних рад, котрі вже не спроможні самостійно їх утримувати. До моменту ліквідації районів подальша доля закладів повинна бути законодавчо і фінансово визначеною.

Також недоцільно перекладати на місцеві органи самоврядування пільгове забезпечення певних груп населення. Пільгові категорії людей визначає держава. Тож вона й повинна нести відповідальність за гарантовані нею права. Адже громади за своєю фінансовою спроможністю (як і кількістю пільговиків) були й будуть різні. А люди, котрих держава наділила особливим статусом, повинні мати рівні права на всій її території.

Податки

Податок на доходи з фізичних осіб – основна бюджетоутворююча складова в об’єднаних територіальних громадах. Тому вона повинна бути законодавчо стабільною. Існує немало прецедентів, коли податки свідомо виводяться з громад перереєстрацією підприємств і господарюючих суб’єктів. У такому випадку ПДФО сплачують за місцем реєстрації, а не за місцем діяльності. Наприклад, у Шишаках, після того, як селищна рада кілька разів відмовила у належному співфінасуванні районної лікарні, районна влада перенесла її юридичну адресу в Яреськи. Відтак, податки працівників лікарні надходять до Яреськівського сільського бюджету, а вже звідти окремими трансфертами надходять на потреби лікарні.

Асоціація закликала урядовців врегулювати сплату податку на доходи фізичних осіб за місцем розташування виробництва, а не реєстрації.

Дороги

Практика останніх років вказує на неефективний та несправедливий розподіл дорожнього фонду України між безпосередніми користувачами доріг загального значення – місцевими громадами. Громада повинна забезпечити належний підвіз людей до шкіл, медзакладів, але практично не має впливу на утримання дорожньої інфраструктури. Кошти на ремонт доріг отримують обласні структури, вони ж і визначають перелік доріг для ремонту. 

Асоціація пропонує внести зміни до відповідного законодавства, що регулює використання коштів державного дорожнього фонду, щои не менше 20 відсотків цих асигнувань передавалося безпосередньо на місця разом із дорогами, що з'єднують населені пункти в межах громад. Маючи дороги у комунальній власності та відповідно фінансовий ресурс, можна говорити про їхнє відновлення на місцях. Також логічно передати громадам разом з дорогами і майно колишніх райавтодорів.

За кілька днів після зустрічі з Прем'єр-міністром Асоціація об'єднаних територіальних громад провела чергові загальні збори.

Читайте також:

Немає коментарів:

Дописати коментар