пʼятницю, 24 березня 2023 р.

Інтерв'ю зі снайперкою - добровольцем із Полтавщини "Монашкою"

Героїня цього інтерв'ю: жінка - доброволець із Полтавщини, снайперка, позивний "Монашка". У мирному житті - тренерка зі стрільби, майстерка спорту міжнародного класу. Нині воює під Бахмутом.


- Як взагалі снайпери ставляться до своєї зброї?

- В ідеалі зі зброєю має бути повне єднання. Як у хорошого водія – ти маєш бути продовженням керма. А у снайпера це повинно бути розвинене навіть більше: свою гвинтівку ти маєш відчувати як власну руку, навіть більше. І я говорю це не тому, що зараз я снайпер. Просто я займаюся стрільбою з 12 років і знаю: якщо в тебе немає єднання зі зброєю, працювати марно.


- Коли люди чують про жінок-снайперів, у них часто стереотипна реакція: мовляв, вона, напевно, з біатлоністок. У Вас інша історія, хоча прийшли Ви до армії теж зі спорту – тільки стрілецького. Розкажіть про те, як вирішили піти на війну, і як потрапили до свого підрозділу.

- Рішення я ухвалила ще 2015 року, але була в цьому своєму намірі не дуже наполегливою. Просто ж так не беруть лише тому, що у тебе була спортивна кар'єра. Ось я тренер зі стрільби, майстер спорту міжнародного класу, чемпіонка Європи. Але це війни не стосується. І я – не військовозобов'язана. І тоді мені віддразу відмовили – а я не дуже й наполягала.

Були спроби бути інструктором. Теж не дуже. Тоді війна була ніби застряглою. Але при тому, що я вже мала закордонний паспорт, я відразу сказала чоловікові, що якщо куди й поїду, то тільки у бік фронту. Не знаю, чому так вирішила. Мене дратувало це лицемірство, брехня. Хотілося йому протистояти. Адже це ні в які ворота!

- А чоловік не намагався вам заперечувати? Чи не сказав "куди ти, сиди вдома"?

- Звісно, ​​сказав. Тому що у нас нормальні стосунки – і в сім'ї все добре. Він був дуже проти. Абсолютно не хотів мене відпускати. Але він мій характер знає – і розумів, що це марно. Краще не заважати.

- Що було рік тому? Ви пішли у військкомат?

- Так, я пішла у військкомат. Наприкінці березня, тому що у перші дні війни захворіла на коронавірус. У військкоматі сказали: так, ми вас візьмемо, можете стати в нагоді. – Коли? – Коли прийдуть.

- А де ви з чоловіком мешкаєте?

– На Полтавщині. Загалом, я зрозуміла, що у військкомат не вийде ось так запросто піти – і щоби мене там учили. Тому що мій стрілецький досвід – це одне. А треба ще це все перевести на військові рейки...

Я чула, як наших брали і чогось там навчали. 2 тижні вони посиділи в якихось будинках, автомати почистили-розібрали - і все…

Потім ще кілька разів я ходила і до військкомату, і до нашої тероборони. Але вони там сиділи, нічого не робили – просто чекали. Мовляв, ось коли прийдуть – тоді ми щось робитимемо.

Я собі в лісі вже й містечко приготувала партизанити, щоб виїхати туди з машиною. Щоб колись розтане все навесні, то ніхто туди не заїхав. Я не виїду, та й туди не заїдуть. Зараз, звісно, ​​це звучить кумедно.


- Що було далі?

- Я намагалася кудись пробитися. Перебралася до Полтави. Там у мене почалися інструктажі. Я розповідала, ділилася досвідом. І ходила на інструктажі з інших видів – саперської справи, тактики бою. Ми навіть їздили на стрільби… Загалом, 4-5 місяці я там мешкала в адміністративній будівлі на підлозі, на кришці від дивана. І ось за цей час я пройшла ту базову підготовку, якою навантажували охочих бути готовим до війни.

І протягом усього цього періоду в Полтаві ходила по всіх структурах, де мене могли б взяти кудись. І коли було оголошено набір у ССО "Азов" Київ, я туди теж подала заявку, і мені написали приїхати до Києва на співбесіду. Приїхала, привезла документи, все показала, розповіла – і мене вирішили взяти. Було це у середині вересня.

- Тобто від початку осені ви на війні. Скажіть, у своєму підрозділі ви – єдина жінка?

- Ні, але жінок тут дуже мало: одна – медик, інша займається авто (не знаю, яку має посаду). Я з ними дуже мало контачу, бо ми далеко.

- Базуєтеся десь у районі Бахмута. Як вам у чоловічому колективі? Немає необхідності бути чоловіком більшою мірою, ніж самі чоловіки?

- І погано, і добре. Звісно, ​​скрізь є такі чоловіки, які проти жінок в армії.


- На що ви себе налаштовуєте? У чому ви точно не повинні поступатися чоловікам?

- У жодному разі не можна давати психологічну слабину.

- А в чому може виражатися ця слабина?

- Плакати. Морально здатися, сказати, що ось я більше не можу, відпустіть мене додому. Щось у цьому дусі. Але поки що в мене не було таких думок. Моя мета - продовжувати боротися, воювати, ходити в окопи, чергувати - що завгодно робити, аби бути корисною.

– Але іноді поплакати хочеться.

- Інколи так, зичайно. Від безвиході. Коли хочеш принести більше користі, а виходить, що не можеш - через якесь нісенітниці.

- Через які нісенітниці? Наведіть приклад.

- Ну, ось навіть ситуація з новою гвинтівкою, яку зараз не можу забрати. Я б тоді ночами працювала.

- А чому ви не можете її забрати? У чому складність?

- Поїхати до Києва не можу. Бюрократична тяганина, не можна просто так виїхати звідси

- А не можна, щоб зброю вам привезли знайомі, друзі?

- Не можна, це ж зброя. Дозволителі сказали, що при отриманні треба бути лише мені. Їм важливо подивитися мені у вічі.

- Як ви зібрали гроші на гвинтівку та приціл?

– Звернулася до знайомих волонтерів. Я просто до війни була волонтером, допомагала безпритульним тваринам. І в мене з волонтерства багато зв'язків. І коли вони дізналися, що я йду, одразу сказали: ми сприятимемо, звертайтеся.

- А раніше якою зброєю користувалися?

- Калаш. Я поки що банально чергую, як піхота в окопах, дві доби. Ведемо повне спостереження, по раціях здійснюємо зв'язок-передачу: звідки стрілянина, чим користується противник; якщо вночі - звідки лізе, що робити, коригування міномета якщо доведеться - замикання системи мінування... Загалом - повна бойова готовність з автоматом у руках. Якщо хтось полізе або почнеться штурм, ми повідомляємо тривогу і відбиваємо відразу. Автомати, кулемети, РПГ – все на взводі. Поки що все спокійно - чекаємо, спостерігаємо, повідомляємо.


Скажіть, а чому у вас такий позивний – "Монашка"?

- (Усміхається) Я сміюся, коли мене про це запитують. Відповідь така: тому що я не фарбуюся, не голюся, не матюкаюся, не п'ю, не курю і не займаюся сексом.


- Розкажіть нашим читачам, чим найбільше займається снайпер? З кінофільмів у публіки склався такий стереотип: снайпер тільки й робить, що лежить та чекає. Або сидить і чекає. Це так?

- В принципі так. Але я вже зрозуміла, що снайпери можуть мати дуже різні завдання. Одним словом - не описати. Але найбільше – прихованого спостереження.

- Що ще?

– Зрозуміло, що полювання. Але для нього треба підготувати набагато більше речей, аніж просто для спостереження.

- А що входить у цей вантаж? Гвинтівка…

- БК. Другий вид зброї – обов'язково має бути ще автомат. Патрони до обох видів зброї. Бінокль, тепловізор, далекомір, пауербанки дивлячись на скільки йдеш. Вода.

- А для підзарядки чого потрібний пауербанк?

- Для підзарядки тепловізора та, можливо, планшета. В ідеалі у кожного снайпера має бути для орієнтування картка та планшет.

- Вас уже всім цим забезпечили?

- Так, волонтери. У мене зараз є й теплик. Все в мене є, крім планшета. Я заздалегідь готувалася до того, що все діставатиму сама. Бо чекати чи випрошувати у когось мені не хотілося.


- Ви – доброволець. Ви маєте уявлення про те, коли у вас буде ротація?

– Ні. Навпаки – не хочу жодних ротацій. Я хочу довше бути тут і приносити користь.

– Сподіваюся, що все у вас вийде. Монашка, для нас, дилетантів, снайперів зазвичай зображують, що зачаїлися десь у кущах, горах чи дереві. Чи правильно зображують?

- (Сміється) На дереві – найнебезпечніше місце. Тому що по деревах найбільше стріляють. Якщо позиції десь далеко.

– Добре, візьмемо місцевість у районі Бахмута. Що в тих краях для снайпера буде основним прикриттям?

- Це степи та перепади – невисокі, але різкі. Терикони. Рівне поле, а потім гряда якихось відносно невисоких крутих пагорбів. Начебто насипані давним-давно. Кар'єр якийсь був, а тепер перетворився на природний ландшафт. Щось у цьому роді.


- Чекаючи зброї, як у вас зараз проходять тренування?

- Я більше треную фізику, фізо – кардіо, присідання, віджимання, біг та знижки з автоматом. Чисто снайперських тренувань зараз немає, бо це безглуздо. Треба вже зі своїми тренуватися. Коли буде особисто моя зброя, тоді будуть і снайперські тренування. А з чужою зброєю – ні. Краще приймати якесь навантаження.

- Говорять, що снайперів противники в полон не беруть. Це так чи не так?

- Про це я теж можу судити лише з чуток. Снайперів взагалі не люблять ніхто. Свої також не люблять.

- Чому?

- Снайпер стрельне і йде – а їх потім засипають на позиції. Снайпер діє окремо, що хоче, те й робить.


- Виходить, снайперам тільки й лишається, що спілкуватися один з одним?

- Напевне так. Але мене це не бентежить. Я люблю самотність. Спокійно ставлюся до дуже малого кола спілкування. Можу довго взагалі ні з ким не спілкуватися. Окрім як із напарником – зовсім одному не можна бути. Але що менше у мене коло спілкування, то мені комфортніше.

- А кого ви тренували як тренер? Дітей?

- Так, початкові групи. Працювали разом із чоловіком: я тренувала дітей у початковій групі, а потім найкращі переходили до нього - до групи старшої спортивної досконалості.

- Тобто чоловік у вас – колега?

– Він - мій колишній тренер. Я в дитинстві прийшла до нього займатися – і потім ми побралися.

– І що діти, яких ви тренували? Як намагаються з вами зв'язуватися? Вони знають, що ви на фронті?

- Так, ті, хто досі стріляє і на контракті в Україні, - з ними контактуємо. Їм уже по 35 років. Справа в тому, що ми з чоловіком усе це робили у Кривому Розі. А зараз переїхали на Полтавщину. Тому ми вже з ними не пов'язані безпосередньо.

- А чи є серед них такі, що вже на фронті?

- Так. є. Я з ними спілкуюся. Вони теж за цією ж, снайперською професією.

- Виходить, ви ще й підготували цілу плеяду снайперів?

- Ну, я їх тренувала, коли вони ще маленькі були. Далі вони вже самі. Двоє снайперів, третій – просто старшина роти. Вже два поранення, у шпиталі зараз лежить.

- Монашко, від імені читачів бажаємо вам забрати нарешті свою зброю та реалізувати свій талант на цій війні. Щоб ви відчували, що приносите максимум користі. Як повноцінна бойова одиниця.

- Дякую! Це найважливіше.

фото: Монашки

Переклад на Українську мову: Шишаччина

Немає коментарів:

Дописати коментар